ROEMER AAN BALKENENDE: ‘MAAK VAN BEHOUD ORGANON PERSOONLIJKE MISSIE’

20 juli 2010

ROEMER AAN BALKENENDE: ‘MAAK VAN BEHOUD ORGANON PERSOONLIJKE MISSIE’

SP-leider Emile Roemer vraagt, in een open brief, minister-president Balkenende om zich persoonlijk in te zetten voor behoud van geneesmiddelenproducent Organon in Oss. Het Amerikaanse MSD, de nieuwste eigenaar van Organon, wil bijna 2.200 mensen bij de Osse vestiging ontslaan en de R&D-afdeling opdoeken. Balkenende heeft als premier vaak verteld hoe belangrijk het is om te investeren in de kenniseconomie. In het Innovatieplatform wilde hij dat overheden en bedrijven nauw samenwerken om innovatie en werkgelegenheid te bevorderen.

Roemer: "Organon is een gezond bedrijf, dat veel hoogwaardig werk biedt, ook aan de vele toeleveranciers in de regio. Ossenaren zien het bedrijf als de trots van hun stad. Maar het belang van dit bedrijf overstijgt het belang van de regio; het bedrijf is een pijler onder de Nederlandse kenniseconomie, een pijler die dreigt te worden weggeslagen, omdat aandeelhouders aan de andere kant van de Atlantische Oceaan dat zo hebben beslist."

Emile Roemer tijdens het protest tegen het banenverlies bij Organon

Roemer doet een bijzonder beroep op de minister-president, om behoud van dit gezonde en hoogwaardige bedrijf tot zijn persoonlijke missie te maken: "Ik vraag u om uw verantwoordelijkheid te nemen, zoals u eerder hebt gedaan toen het ging om het behoud van werk voor de werknemers van NedCar in Born. Het is voor u een uitgelezen kans om als premier het land een laatste, grote dienst te bewijzen."

De brief van Emile Roemer aan Jan Peter Balkenende