Vragen over winterbanden

20 februari 2010

Vragen over winterbanden

Lilian MarijnissenGisteren verscheen in de media het verontrustende bericht dat vervoersbedrijf Connexxion, de grootste vervoerder van kinderen in Nederland, geen gebruik maakt van winterbanden. Connexxion vervoert kinderen die niet naar een gewone school kunnen, maar naar het speciaal onderwijs moeten. Volgens Connexxion stellen gemeenten bij de aanbestedingsprocedure geen eisen over winterbanden.

Taxibedrijven willen hun diensten natuurlijk zo goedkoop mogelijk aanbieden, om op deze manier het contract binnen te halen. Dit mag natuurlijk nooit ten koste gaan van de veiligheid van onze kinderen. Lilian Marijnissen stelde namens de SP fractie de volgende vragen aan het college van B en W:

• Is het college van B&W op de hoogte van de uitspraken van Connexxion?
  • Hoe ziet het contract van de gemeente Oss met onze vervoerder van kinderen in het speciaal onderwijs eruit? Worden hier eisen gesteld aan het rijden met winterbanden bij winters en glad weer?
  • Is het college van B&W ook van mening dat een vervoersbedrijf verantwoordelijk is voor het veilig vervoeren van kinderen en dat het rijden op winterbanden bij winters en glad weer hier onderdeel van is?
  • Is het college van B&W bereid om ook bij de VNG, Vereniging Nederlandse Gemeenten, kenbaar te maken dat hier op landelijk niveau afspraken over gemaakt moeten worden met vervoerders?
  • U bent hier