Brabants Dagblad uit de bocht.

30 oktober 2009

Brabants Dagblad uit de bocht.

Als je het Brabants Dagblad moet geloven, is er van alles mis rond het Osse gemeentebestuur en Winterland. Wat zijn de feiten?

In Oss wil het gemeentebestuur de pers goed bedienen. Daarom krijgt de pers voorafgaand aan de wekelijkse BenW vergadering de agenda, zodat zij zich voor kan bereiden op het persgeprek na afloop van de collegevergadering. Dit doen maar weinig gemeentebesturen. De meesten verstrekken geen agenda om te voorkomen dat de pers er voortijdig mee aan de haal gaat.

Afgesproken is dat de pers naar aanleiding van die agenda verder geen vragen stelt over dossiers waaraan het college nog geen goedkeuring heeft gegeven. Zo gebeurt het bij Zwanenberg ook. De worst gaat pas het bedrijf uit als hij goedgekeurd en verpakt is. Daarna mag iedereen zijn mening geven of de worst wel of niet deugt. Of in krantentermen, een krant heeft een hoofdredacteur en eindredactie om ervoor te zorgen dat er een goede krant de deur uit gaat.

Aan de afspraak heeft de voltallige pers zich 6 jaar gehouden. Het Brabants Dagblad heeft gemeend die afspraak te kunnen schenden, terwijl de andere media deze in stand willen houden. In een redactionele kolom wordt door het Brabants Dagblad zelfs ontkend dat die afspraak er is. Deze is nota bene in 2003 schriftelijk vastgelegd. Het is een kwestie van fatsoen om je aan afspraken te houden, en als je het er achteraf niet mee eens bent ze eerst ter discussie te stellen, voordat je ze eenzijdig doorbreekt. Wat er nu gebeurt, is met een toon van onschuld het college van BenW in een verdachtenbankje plaatsen en jezelf opwerpen als de hoeder van de democratie.

Je houden aan gemaakte afspraken is een van de basisvoorwaarden voor de democratie.