Sportgala en sportbeleid

10 februari 2009

Sportgala en sportbeleid

Afgelopen vrijdag heeft de gemeente Oss zijn sportkampioenen van 2008 in het zonnetje gezet. Tijdens een drukbezocht sportgala zijn ook de sportlui van het jaar gekozen. Het bovenste puntje van een heel grote ijsberg volgens wethouder Chris Ermers. Hieronder vindt u een ingekorte versie van zijn toespraak op het sportgala.

Met al onze sportkampioenen, en het zijn er heel wat, hebben we toch niet meer dan het topje van de Osse sportijsberg.
Als gemeente Oss zijn we trots op die top maar we zijn natuurlijk toch vooral druk met dat grote deel van die sportijsberg, dat wat minder zichtbaar is. En als wethouder sport werk ik aan een sportbeleid met een drietal speerpunten.

Om te beginnen ons accommodatiebeleid, de basis voor sportief bewegen en voor verenigingssport. Op de tweede plaats zet onze afdeling Sportstimulering stevig in op de breedtesport. Zoveel mogelijk Ossenaren, jong en oud, jongen, meisje, man of vrouw, valide of minder valide, autochtoon of allochtoon … kortom, iedereen moet sportief bewegen. Wat speerpunt drie betreft, we zijn ons stevig gaan inzetten voor het leggen van verbindingen. Dat klinkt misschien wat vaag, maar het gaat om iets waar we in Oss best goed in zijn, namelijk om samenwerken.

En dus stimuleren we nu de intensieve en structurele samenwerking tussen aan de ene kant sport en sportverenigingen, met aan de andere kant het onderwijs en de scholen, de verschillende instellingen voor bijvoorbeeld naschoolse opvang of voor jongeren- maar ook ouderenwerk en niet te vergeten, de verschillende wijkorganisaties. Over de Talentencampus heeft u al veel gehoord. Maar minder bekend was dat we al een tijdje bezig zijn met het maken van verbindingen om op de Rusheuvel tot nieuwe en vooral meer activiteiten te komen. De Rusheuvel, een geweldig sportpark waar we nog te weinig uithalen Maar dat gaat veranderen. En om dat goed te laten zien, onderteken ik vanavond met de voorzitters van vier sportverenigingen een samenwerkingsovereenkomst.
Wat u zult gaan zien zijn nieuwe sportactiviteiten, gymnastiekende leerlingen, buitenschoolse opvang en huiswerkbegeleiding, leerlingen van het beroepsonderwijs die stages doen, meer fitness en hopelijk allerlei sportenden die we nu nog niet zien.

We hopen en verwachten dat straks nog meer verenigingen gaan meedoen. En dat we zulke goede ervaringen opdoen dat we een nog beter sportklimaat in Oss krijgen. Een sportklimaat waarin die ijsberg niet smelt maar juist gaat groeien.
Dan zul je zien dat het topje van die ijsberg met al die Osse kampioenen, nog groter wordt.