SP stelt vragen over zwerfjongeren

18 januari 2008

SP stelt vragen over zwerfjongeren

Namens de SP-fractie stelt Lilian Marijnissen vragen over de situatie van zwerfjongeren in Oss. Dit naar aanleiding van uitspraken van de Algemene Rekenkamer. De volgende brief is daarvoor verzonden aan de wethouder jeugdbeleid:

Zwerfjongeren zijn mensen tot 25 jaar die dakloos zijn of in een opvang verblijven. De Algemene Rekenkamer heeft vandaag uitgesproken zich zorgen te maken over deze groep. Volgens de Rekenkamer is nog steeds niet duidelijk of er genoeg voorzieningen zijn voor zwerfjongeren. Concrete gegevens zijn er niet, maar de schatting van de Rekenkamer is dat er in Nederland 6000 zwerfjongeren zijn. Dit aantal is ten opzichte van 2004 dus bijna verdubbeld, want toen werd nog uitgegaan van 3000 tot 4000 zwerfjongeren.

Het ministerie van Volksgezondheid heeft aangekondigd om in 2010 een landelijk onderzoek te doen naar de zwerfjongeren, maar hier hoeven wij in Oss natuurlijk niet op te wachten. De SP-fractie heeft daarom de volgende vragen aan de wethouder jeugdbeleid:

• Bent u ervan op de hoogte dat de Algemene Rekenkamer stelt dat er in Nederland 6000 zwerfjongeren zijn?

• Zijn er in Oss ook jongeren die onder de categorie ‘zwerfjongeren’ vallen en hoeveel jongeren betreft dit dan?

• Is er voor deze zwerfjongeren in Oss op dit moment genoeg mogelijkheid tot opvang?

• Bent u het met de fractie van de SP eens dat het bestaan van zwerfjongeren in onze gemeente eigenlijk niet acceptabel zou mogen zijn en hoe denkt u een oplossing hiervoor te kunnen realiseren?

In afwachting van uw reactie,

Met vriendelijke groet,

Lilian Marijnissen