SP-Skateloop met pelotontocht en 5 km wedstrijd

20 september 2007

SP-Skateloop met pelotontocht en 5 km wedstrijd

Zaterdag 22 september om 16.00 uur wordt bij de accommodatie van AV-Oss’78 op sportpark de Rusheuvel het startschot gelost voor de SP-Skateloop, een halve marathon (21,1 km) voor lopers en skaters. De pelotontocht is dit jaar ook weer een onderdeel van de SP-Skateloop. Nieuw dit jaar is een loopwedstrijd over 5 kilometer. De Skateloop is een initiatief van de SP. Acht jaar geleden werd de wedstrijd/prestatietocht voor het eerst gehouden in het kader van Oss 600 en trok toen maar liefst 275 deelnemers.

De organisatoren van diverse hardloopevenementen in de gemeente Oss hebben hiervoor opnieuw de handen ineengeslagen. Zo verlenen AV-Oss’78 en de organisatoren van de 10 van Berghem, De Keienloop uit Megen, de Vunderkeloop uit Macharen en de Tribuneloop uit Oss hun medewerking.

Start en Finish van de 21,1 kilometer zijn op sportpark de Rusheuvel. Na de start doen de deelnemers verlaten de deelnemers via Singel 40/45 Oss en gaan naar Berghem, Haren, Megen en Macharen aan om vervolgens op in Oss weer te finishen. Om de skaters te gerieven en vanwege werkzaamheden is het parkoers op enkele punten aangepast zodat er meer asfalt en minder klinkerwegen in zitten. Zo hoeven de skaters dit jaar niet meer over de keien van Megen en door het Osse centrum. Ten opzichte van vorig jaar is het parkoers op enkele punten gewijzigd. Het meest actuele parkoers staat op de website Skateloop.nl. Deelnemers kunnen tot 10 minuten voor aanvang inschrijven bij start en finish. Kleed en douchegelegenheid is aanwezig. Alle deelnemers (lopers en skaters) die de 21,1 km. volbrengen ontvangen direct na afloop een fraaie herinnering en een gratis finishfoto met tijd. Daarnaast zijn er voor de lopers in 6 categorieën geldprijzen te verdienen en ontvangen zij een uitslagenlijst. De skaters ontvangen dit jaar ook een uitslagenlijst. De 5 kilometer wedstrijd start om 16.10 uur.

De verzorgingsposten zijn in de verschillende kernen. In Berghem is dat bij het oude gemeentehuis, in Haren bij café Linders, in Megen op de dijk en in Macharen bij het Vunderke. De skaters zullen overigens 1 minuut voor de lopers starten zodat er voor beide groepen volop ruimte is. Om ongelukken te voorkomen zijn skaters verplicht om pols en kniebeschermers te dragen. De organisatie raad deelnemers aan om ook een helm te dragen.

De peletontocht heeft een lengte van 45 kilometer en zal ook Herpen en Ravenstein aandoen. Er wordt gereden met een snelheid van 22 km per uur. Een bezemwagen met EHBO is aanwezig. De tocht staat onder auspiciën van de Nederlandse Skate Bond. Een helm is verplicht. De start is om 16.00 uur.

Een groep van ruim 100 vrijwilligers zorgt er samen met de politie en motoren voor dat het parkoers van de halve marathon grotendeels autovrij zal zijn. De 1-5-10-15 en 20 kilometerpunten zijn onderweg aangegeven. De tijdslimiet is gesteld op 2 uur en 15 minuten. Een bezemwagen brengt deelnemers die af moeten haken weer terug naar Oss.

Inschrijven kan vanaf 14.30 uur bij de accommodatie van AV-Oss’78 op sportpark de Rusheuvel en kost 5 euro per persoon, deelnemers t/m 16 betalen slechts 2,50 euro. Meer informatie is te verkrijgen bij Paul Peters, telefoon 0412 648511 of op de site Skateloop.nl.

Met vriendelijke groet namens comité ‘SP-Skateloop Oss’