Natuurlijk spreekrecht voor Osse burgers

16 september 2007

Natuurlijk spreekrecht voor Osse burgers

Loet Wolff
In de commissie Bestuur, Organisatie en Bedrijvigheid werd op maandag 10 september een voorstel van de burgemeester behandeld over aanpassing van het reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad. Met de meeste onderdelen van dit voorstel kan de fractie van de SP instemmen. Er was echter een belangrijk onderdeel waar de SP-fractie het absoluut niet mee eens is. Voorgesteld wordt om het spreekrecht voor het publiek af te schaffen.

SP raadslid Loet Wolff van mening dat de inwoners van Oss altijd de mogelijkheid moeten hebben om in te kunnen spreken als het gaat over een punt dat op de raadsagenda staat. De raad is het hoogste orgaan van de gemeente en moet tijdens de vergaderingen een podium bieden voor haar inwoners die dan de mogelijkheid hebben om hun stem te laten horen. Dit is een democratisch recht dat niet mag worden aangetast. De fractie van de SP zal hiervoor een amendement (wijzigingsvoorstel) indienen. Tijdens de commissievergadering bleek dat het amendement naar verwachting op voldoende steun kan rekenen.