Centrum voor Jeugd en Gezin

9 september 2007

Centrum voor Jeugd en Gezin

Het centrum voor Jeugd en Gezin staat volop in de landelijke belangstelling. In Oss fungeert al sinds 2002 de Opvoedingswinkel. In navolging van provinciale en landelijke ontwikkeling wordt dit omgevormd tot een Centrum voor Jeugd en Gezin.

Het inhoudelijke doel is de toegankelijkheid van (jeugd)zorg en opvoedingsondersteuning voor ouders en kinderen te verbeteren. Zó, dat probleemkinderen en hun ouders sneller geholpen kunnen worden. Risicogezinnen worden actief opgespoord en de zorg aan deze groep wordt nóg beter gecoördineerd. En het moet preventief werk verrichten.

Dit centrum moet zorgen voor risicokinderen en -gezinnen, niet alleen in Oss maar ook voor de gemeenten Lith, Bernheze en Maasdonk. In de Opvoedingswinkel, die al sinds 2002 in Oss bestaat, werken onder meer Bureau Jeugdzorg, de GGD, Thuiszorg en Algemeen Maatschappelijk Werk samen. Hoewel de Opvoedingswinkel volgens SP wethouder Ermers goed werk verricht, kan en moet er op het gebied van doorverwijzen het een en ander verbeteren. Met ingang van januari moet een digitaal signaleringssysteem ervoor zorgen dat als een kind bij een van de partijen bekend is, het automatisch bij de andere partijen van het Centrum voor Jeugd en Gezin in het systeem komt.

Het Algemeen Maatschappelijk Werk gaat een plan hiervoor opstellen. De SP raadsfractie wil echter nóg verder gaan.

Raadslid Mari-Anne Marijnissen stelt: ”In alle grote wijken en kernen zou een centrum waar alle voorzieningen dicht bij elkaar zijn zoals consultatiebureau, Maatschappelijk Werk, GGD, politie, jeugdzorg, jongerenwerk, peuterspeelzaal, school enz. Zó, dat iedere ouder of kind een goed te bereiken laagdrempelige plek heeft om heen te gaan bij problemen of anderszins. De SP fractie gaat dan ook voorstellen om ná de totstandkoming van het Centrum voor Jeugd en Gezin verder in te zetten op deze uitbreiding.”