Talentencampus

31 mei 2007

Talentencampus

Lilian Marijnissen
Realisatie van de Talentencampus is weer een stap dichterbij. Alle politieke partijen waren positief over het concept van de Talentencampus. Lilian Marijnissen stelde namens de SP wel een aantal vragen, bijvoorbeeld over de verdere besluitvorming, de naam van het stadion, de nieuwbouw van het Hooghuis en dergelijke.

Hier haar bijdrage:

Voor ons ligt een ambitieus plan. Een plan waarin sport, onderwijs en dienstverlening elkaar vinden. Een plan dat gericht is op de Osse jeugd. De Stuurgroep heeft flink haar best gedaan, onze complimenten hiervoor. Een stad met het formaat en de ambities van Oss is het aan zichzelf verplicht om continu te blijven nadenken over haar toekomst en te streven naar verbetering.

Onlangs hebben we met deze commissie een informatie avond gehad. Op deze avond is een en ander voor de SP fractie wat meer helder geworden. Toch was de presentatie die werd gegeven naar onze mening weinig concreet. Dit is natuurlijk ook niet zo verwonderlijk in dit stadium van de Talentencampus, maar zorgt er wel voor dat de SP een aantal voorbehouden moet maken.

De Talentencampus kan Oss veel bieden. Het zal zeker een positieve impuls geven aan het onderwijs, de jeugd, de arbeidsmarkt en de sport in onze gemeente. De samenwerking binnen de Talentencampus genereert nieuwe kansen. Deze kansen moeten dan ook gegrepen worden. Het plan zoals dat nu voor ons ligt, kan dan ook absoluut rekenen op steun van de SP. Voor alle betrokken partijen kan de Talentencampus Oss winst opleveren. En dan doel ik niet alleen op financiële winst, maar ook op educatieve, sportieve en maatschappelijke winst.

Toch dient elke stap in het plan opnieuw afgewogen te worden. Het mag niet zo zijn dat de ene stap logischerwijs tot de volgende stap leidt. Er wordt nu bijvoorbeeld een procedure uitgevoerd waardoor nieuwbouw van het Hooghuis Lyceum op het terrein mogelijk is. Volgens het beleidstuk kan “deze nieuwbouw de eerste fase zijn van de Talentencampus Oss”. Dit zou inderdaad prima kunnen, maar wanneer het Hooghuis Lyceum al gaat bouwen op het moment dat er nog geen projectontwikkelaar gevonden is, is hier nog geen zekerheid over te geven. In deze situatie mag het later geen logisch gevolg genoemd worden dat omdát het Hooghuis Lyceum op de locatie al gebouwd is, de Talentencampus, onder andere condities dan in het huidige plan beschreven, ook maar door moet gaan. In zo’n soort spiraal wenst de SP niet terecht te komen. Kan de wethouder ons verzekeren dat dit niet het geval is wanneer wij vanavond instemming geven dít voorliggende plan?

De gemeente draagt financieel geen risico. Heel helder is dat een ontwikkelde partij bereid gevonden dient te worden om de financiering, realisatie en exploitatie van het vastgoed voor zijn rekening te nemen. Dit is ook geen taak voor een gemeente menen wij, maar voor een marktpartij.
Als de Talentencampus Oss op de voorgestelde manier gerealiseerd kan worden, betekent dit dat de BVO Top Oss in staat is haar schulden aan de gemeente af te lossen. Dit zou een goede zaak zijn, want dit is de BVO aan de Osse gemeenschap verplicht. Aflossing van de schulden zou gerealiseerd kunnen worden middels de verkoop van het stadion. Een klein aandachtspuntje voor de SP is wel te stellen dat we veel waarde hechten aan dat het TOP Oss stadion ook zo blijft heten. Zo heette bijvoorbeeld het stadion van NAC in Breda al Fujifilm stadion en Mycom stadion en waren de fans van AZ erg teleurgesteld toen bleek dat het nieuwe stadion het DSB stadion ging heten. Graag zouden wij van de wethouder willen weten of het wellicht mogelijk is om hier vooraf afspraken over te maken met de projectontwikkelaar? Het zou fantastisch zijn als de Talentencampus Oss ook op financieel gebied TOP Oss een stukje gezonder zou kunnen maken.

Een vraag op sportief gebied hebben wij echter nog wel over de amateurvoetbalclubs die Oss kent. Een aantal van deze clubs kampt met accommodatieproblemen en we hopen wel dat hier ook aandacht voor blijft bestaan. De Talentencampus Oss is een miljoenenproject, maar dit doet niets af aan de waarde van de amateurvoetbalclubs. We moeten ook oog blijven houden voor de problemen en wensen van deze verenigingen. Kan de wethouder ons vertellen wat de plannen voor de problemen van de amateurclubs zijn?

We begrijpen dat het nodig is om instemming te verlenen aan een plan zodat er een uitgangspositie is en de partijen weten wat ze aan elkaar hebben. Alleen wanneer alle achterbannen van de vijf leden uit de Stuurgroep een positief signaal geven, kan het voorliggende Akkoord op Hoofdlijnen omgezet worden in een prestatiecontract en kan op zoek gegaan worden naar een ontwikkelende partij. Maar de SP hecht er wel waarde aan om te zeggen dat we de kans klein achten dat er een projectontwikkelaar gevonden zal worden die dit plan integraal, zonder enige wijziging, over zal nemen. Een projectontwikkelaar neemt altijd zijn eigen ervaringen, voorwaarden en eisen mee en de kans is aannemelijk dat hij nog wel zal willen sleutelen aan het plan zoals dat bedacht is door de Stuurgroep. Voor de SP is het belangrijk vooraf te stellen dat bij enige wijziging in het plan, de Talentencampus opnieuw aan de gemeenteraad van Oss voorgelegd zal moeten worden. Dat wij nu positief over dit plan adviseren, kan ons in de toekomst bij een wijziging tot niets verplichten. Dan zullen opnieuw zaken afgewogen moeten worden.

De SP fractie is in ieder geval zeer te spreken over het concept van de Talentencampus Oss zoals dat nu voor ons ligt. We hopen dat het Akkoord op Hoofdlijnen een goede basis zal vormen voor een prestatiecontract en dat er een projectontwikkelaar bereid is om samen met ons deze uitdaging aan te gaan.