SP tweede partij van Noord-Brabant

9 maart 2007

SP tweede partij van Noord-Brabant

Groot feest gisterenavond in de Verkadefabriek in ’s-Hertogenbosch, waar honderden SP-leden uit Noord-Brabant bij elkaar kwamen om de overwinning te vieren. Er werd gedanst, gedronken en gezongen. Daar was alle reden toe, want de SP is de tweede partij geworden in Noord Brabant. De fractie is verdrievoudigd van 7,9 naar 20,9 procent van de stemmen. Daarmee komen ze op 12 zetels.

Ossenaar Mahmut Erciyas, derde op de lijst van de SP voor de Provinciale Staten Noord-Brabant, heeft in ieder geval drie speerpunten voor de komende periode. “Allereerst is dat de bestrijding van de armoede in Brabant”, zegt hij. “Naar mijn idee is er veel meer mogelijk op dat terrein dan wat er tot op heden is gebeurd. Wij vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat er een schoolkostenfonds komt voor kinderen met minder vermogende ouders. Ook moet er iets gedaan worden aan de enorme energieprijzen. Het tweede punt waar ik voor ga is een beter openbaar vervoer. Eigenlijk moet dat gratis worden. En ten derde vind ik dat culturele voorzieningen en instellingen toegankelijker moeten worden voor jongeren en allochtonen.” Genoeg te doen dus voor Mahmut in de Provinciale Staten. Nu maar even afwachten, hoe de coalitiebesprekingen zullen verlopen.