Disco

30 november 2006

Disco

Net als de meeste partijen in Oss wil ook de SP dat er een disco komt in onze gemeente. Al jaren is de gemeente op zoek om hier een geschikte plek voor te vinden. Aan alle locaties die in het verleden zijn bekeken kleven bezwaren. Een belangrijke hindernis is het gevolg voor de sociale veiligheid in de omgeving van een nieuwe discotheek.

Een van de locaties die zijn onderzocht is het gebied aan de Osseweg in Berghem. In de vergadering van de commissie Ruimte en Bedrijvigheid van 29 november werd er gesproken over de mogelijkheden voor een discotheek op deze plek. Voor bewoners in Berghem en de Schadewijk was dit aanleiding om massaal te protesteren tegen de komst van een discotheek naar hun buurt. Tientallen mensen zaten bij de commissievergadering op de publieke tribune. De belangrijkste bezwaren zijn de sociale veiligheid die gevaar loopt door de vele discogangers die 's nachts door de wijken naar huis terugkeren en de bereikbaarheid van de disco.

De komst van een discotheek in Oss wordt door het merendeel van de osse jeugd toegejuicht. Dit mag natuurlijk niet ten koste gaan van de bewoners in het gebied. Daarom heeft de SP fractie sterk ingezet om er voor te zorgen dat de sociale veiligheid wordt gewaarborgd voordat er verder wordt gegaan met de plannen van een discotheek aan de Osseweg. Ook wethouder Jules Iding heeft aangegeven dat er samen met bewoners uit Berghem en de Schadewijk naar oplossingen zal worden gezocht. Inmiddels zijn er afspraken gemaakt om op korte termijn bij elkaar te komen.