SP: schuldhulpverlening niet naar particulier bureau

21 september 2006

SP: schuldhulpverlening niet naar particulier bureau

In de raadscommissie Maatschappelijke Participatie heeft de SP-fractie bij monde van Anne Reijs gesteld dat de schuldhulpverlening niet naar een particulier bureau mag worden overgeheveld.

Het gemeentelijk bureau Cash dat de schuldhulpverlening in Oss regelt krijgt het steeds drukker. Veel tijd gaat onder andere zitten in het budgetbeheer, het begeleiden van mensen bij hun financiële zaken. Het aantal mensen in budgetbeheer neemt steeds verder toe evenals het aantal mensen dat zich aanmeldt voor schuldsanering.

Nu zijn er plannen om het budgetbeheer over te hevelen naar een particulier bureau waar mensen voor moeten betalen.

Anne Reijs, SP-raadslid, ziet niets in die plannen: “Het gaat om een groep mensen die een laag inkomen heeft en niets te makke. Dat ze hun financiële huishouding uit handen moeten geven heeft ook grote impact. Het is dan een slechte zaak deze mensen ook nog eens te laten betalen voor het feit dat ze hun geld niet volledig zelf kunnen beheren. Bij geldgebrek is de kans groot dat ze als eerste hun eigen bijdrage aan het particulier bureau voor budgetbeheer laten vallen. Met alle risico’s vandien. Ik verwacht van het college een ander voorstel.”