Stichting Vorstengraf Oss wint Rode Os 2005

22 december 2005

Stichting Vorstengraf Oss wint Rode Os 2005

De Stichting Vorstengraf Oss heeft de Rode Oss 2005 gewonnen. Deze, door de SP-afdeling Oss ingestelde prijs, werd 22 december tijdens een feestelijke bijeenkomst in het SP-gebouw in Oss uitgereikt door SP-wethouder Jules Iding.

Stefan Prinssen)
Peter van Nistelrooij (L) van Stichting Vortsengraf Oss krijgt de Rode Os van SP-wethouder Jules Iding (foto: Stefan Prinssen)

De andere genomineerden waren het KAKO en het Toeristisch Informatiecentrum uit Ravenstein. De jury bestaat zoals altijd uit journalisten. Dit jaar waren dat Wouter ter Haar van het Brabants Dagblad, Frank Spijkers van Maasland FM/DTV, Lard vd Veerdonk van de Sleutel en Jurgen Theissen van Weekblad Regio. De jury was van mening dat de Stichting Vorstengraf Oss de prijs meer dan verdiend heeft vanwege hun inzet voor het kunstwerk van het Vorstengraf.

De prijs bestaat uit een beeldje van een Rode Os en een geldbedrag van 250 euro. De prijs wordt iedere twee jaar uitgereikt aan een persoon of organisatie die zich op een bijzondere, creatieve en vasthoudende wijze heeft ingezet voor de Osse samenleving. De vorige winnaar was Stichting Landschapsbeheer Oss. Daarvoor wonnen o.a. 3VO, de vrijwilligers van de Osse brandweer, de raad van kerken samen met het bestuur van de grote moskee en Jan Marijnissen de prijs.