Oss met vier locaties in de race voor nieuw ziekenhuis

9 september 2005

Oss met vier locaties in de race voor nieuw ziekenhuis

Op initiatief van de SP debatteerde de Tweede Kamer over het besluit van de minister om de nieuwbouwplannen van ziekenhuis Bernhoven goed te keuren. Het pleidooi van Agnes Kant (SP) om minister Hoogervorst terug te fluiten kreeg geen steun van de andere partijen. Daarop zijn onmiddellijk door het college de onderhandelingen met het ziekenhuis over de nieuwbouw voortgezet.

De afgelopen weken is keihard gewerkt met als resultaat dat maar liefst vier potentiële locaties kunnen worden aangeboden aan het ziekenhuis. Dat betekent dat Oss volop kansen heeft om het nieuwe ziekenhuis binnen haar grenzen te krijgen.

Vier jaar strijd
Vier jaar heeft het actiecomité Anna moet blijven met steun van vele Ossenaren strijd gevoerd voor het behoud van het ziekenhuis. Massaal was de steun voor het behoud. Door de acties is het besluit tot nieuwbouw lang tegengehouden. Als een dief in de nacht nam Hoogervorst echter op 11 augustus jongstleden het besluit dat Bernhoven toch Oss en Veghel mag sluiten. In het kamerdebat op 6 september viel met name het CDA door de mand. Woordvoerder Buijs, een verklaard voorstander van het behoud van kleine ziekenhuizen, maakte een onbegrijpelijke knieval voor de minister.

Winst
Toch zijn alle acties en het laatste kamerdebat niet zinloos geweest. Agnes Kant ontlokte de minister de opmerking dat – hoewel hij dat aanvankelijk wel adviseerde - het ziekenhuis niet persé in Uden hoeft te komen. Het ziekenhuis kan dus ook voor nieuwbouw in Oss kiezen. Ook zegde de minister toe dat het ziekenhuis goede ziekenhuissteunpunten moet realiseren in die plaatsen waar het ziekenhuis niet komt. Mocht Oss haar ziekenhuis verliezen, dan blijft er nog een behoorlijke ziekenhuisvoorziening over.

College zal al het mogelijke doen
Het resultaat van de onderhandelingen met het ziekenhuis hebben geleid tot het aanbieden van vier locaties in het zuiden van Oss nabij het knooppunt A50-A59. Het gaat om de Voorste Heide/Rijsvennen, het motorsportcircuit Nieuw Zevenbergen, industrieterrein Vorstengrafdonk en een locatie ten westen van het industrieterrein. Wethouder Jules Iding sprak tijdens de persconferentie de hoop uit dat Oss met haar aanbieding het ziekenhuis kan behouden. 100 Jaar ziekenhuiszorg in een stad met bijna 80.000 inwoners mag niet verdwijnen. De locaties in Oss zijn ook goed bereikbaar voor de regio.

De komende weken worden spannend. Dan zal het college in de onderhandelingen alles uit de kast halen. Wat dat ook zal opleveren, aan de inspanningen van het college zal het niet liggen.