SP verbijsterd over besluit minister nieuwbouw ziekenhuis

11 augustus 2005

SP verbijsterd over besluit minister nieuwbouw ziekenhuis

De SP is verbijsterd over het besluit van minister Hoogervorst (VVD) van vandaag om het ziekenhuis toestemming te geven om nieuwbouw te plegen. Dit besluit, om twee goede ziekenhuizen, Oss en Veghel, te slopen staat haaks op de wens van het overgrote deel van de bevolking in onze regio. Het is een besluit wat genomen lijkt te zijn om financiële redenen. De centen gaan voor de patiënten. De SP hoopt dat de gemeente Oss een bezwaar in gaat dienen tegen het besluit.

Het actiecomité 'Anna moet blijven' heeft vandaag al laten weten dat zij ook in beroep zal gaan tegen het plan. SP-fractievoorzitter Toon Voets heeft vandaag zijn collega fractievoorzitters uit de Osse raad uitgenodigd om morgen over de ontstane situatie te overleggen. De SP-Tweede Kamerfractie vraagt direct na het zomerreces een Kamerdebat aan om de minister ter verantwoording te roepen. Het besluit van de minister gaat namenlijk ook in tegen de wens van de Kamer om dergelijke plannen voorlopig in de koelkast te houden.

Opmerkelijk in het besluit is verder dat de minister aangeeft een voorkeur te hebben voor Uden als locatie voor het nieuwe ziekenhuis. De locatiekeuze is echter aan het ziekenhuis. De gemeente Oss heeft ook geschikte locaties en het ziekenhuis heeft vandaag aangegeven dat zij daar ook serieus naar zullen kijken. Het zou compleet van de gekke zijn als Oss, een stad met bijna 80.000 inwoners, zijn ziekenhuis zou zien verdwijnen. Het zou de eerste stad in Nederland zijn van een dergelijke grote zonder ziekenhuis.

SP wil debat over sluiten ziekenhuizen Oss en Veghel :: persbericht SP Tweede-Kamerfractie, 11 augustus 2005