Minister Hoogervorst neemt goede nota van standpunt Oss en Veghel

9 maart 2005

Minister Hoogervorst neemt goede nota van standpunt Oss en Veghel

Samen met burgemeester Klitsie en wethouder Pieter van Diepenbeek uit Veghel heeft wethouder Henk van Gerven op 8 maart jongstleden een bestuurlijk overleg gehad met minister Hoogervorst over de toekomst van de ziekenhuizen in Oss en Veghel. De minister toonde begrip voor het standpunt van de gemeenten.

Henk van GervenHenk van Gerven wees de minister op de ondemocratische houding van het ziekenhuis die een werkelijke dialoog tussen het ziekenhuis en de gemeente in de weg staat. Nieuwbouw in een weiland tussen Oss en Veghel leidt volgens de gemeenten tot een groot patiëntenverlies waardoor het voortbestaan van het ziekenhuis wordt bedreigd.

Ook wees hij op de bestaande zorgketen die in de afgelopen honderd jaar is ontstaan. In Oss en Veghel hebben we verpleeghuizen, verzorgingshuizen, huisartsenposten, ziekenhuizen die goede zorg leveren. Het cement van de splinternieuwe psychiatrische klinieken is nog maar net droog. Henk van Gerven: “Het zou een ongehoorde kapitaalvernietiging betekenen als het ziekenhuis uit Oss verdwijnt. Oss zou dan de eerste stad in Nederland met bijna 80.000 inwoners zijn die geen ziekenhuis meer heeft.”

De minister heeft besloten ook het ziekenhuis voor een gesprek uit te nodigen. In juni wil de minister een besluit nemen. Welk besluit is ongewis. Henk van Gerven: “Wij zullen alles op alles blijven zetten om de balans naar onze kant te doen doorslaan. Oss zonder ziekenhuis, dat kan toch niet.”