SP start klachtenlijn Essent

3 maart 2004

SP start klachtenlijn Essent

De SP afdeling Oss start een klachtenlijn over de energierekeningen van Essent. Aanleiding is de wassende stroom klachten over de energierekening die de SP bereiken. De SP is geen voorstander van liberalisering en privatisering van nutsbedrijven. Dit leidt doorgaans tot een afname van de service en klantvriendelijkheid en verhoging van de tarieven.

Met weemoed denkt menigeen terug aan de tijd van de PNEM: “Vroeger bij de PNEM was alles goed.” Hoe het ook zij, de tijden zijn verslechterd sinds de privatisering in 1999.

In augustus 2003 constateerde de afdeling Tilburg van de SP al onregelmatigheden in de energierekeningen ten nadele van de klanten. Exorbitant stijgende kosten zonder bevredigende tekst en uitleg, te hoge voorschotten, torenhoge nabetalingen variërend van honderden tot soms duizenden euro’s. Het blijkt geen op zichzelf staande situatie, gezien de publiciteit van de laatste tijd. In verschillende delen van Brabant en ook in andere provincies als Overijssel is het mis. De SP aldaar constateerde recent dat Essent dubbele acceptgiro’s stuurt.

De statenfractie heeft inmiddels vragen gesteld aan een van de grootaandeelhouders, de provincie Noord-Brabant.
Ook vanuit Oss bereiken ons de eerste signalen dat Essent zijn zaakjes niet op orde heeft. Mensen die zich dood schrikken als ze de rekening van het afgelopen jaar zien. Energie is een primaire levensbehoefte. Gas en electra moeten er voor iedereen zijn en betaalbaar blijven.
Gezien bovenstaande feiten start de SP met een klachtenlijn waar mensen met hun klachten over de energierekening van 2003 naar toe kunnen bellen of mailen.

Het telefoonnummer is 0412-648660
Het e-mailadres is: oss@sp.nl