Behoud Anna steeds dichterbij

6 november 2003

Behoud Anna steeds dichterbij

Tijdens het kamerdebat op 6 november sprak een grote kamermeerderheid zich uit tegen de sloopplannen van het ziekenhuis. Een kleine 150 demonstranten uit Oss en Veghel reisden niet voor niks voor dag en dauw naar Den Haag. Een unieke gebeurtenis die veel heeft bijgedragen aan het positieve standpunt van de kamerleden.

Wim Herstel)
SP-wethouder Henk van Gerven biedt het rapport van de gemeente Oss aan aan voorzitter Erica terpstra. (foto: Wim Herstel)

Het begon al goed bij het aanbieden van het rapport van de gemeente Oss en Veghel aan de kamercommissie Volksgezondheid. Voorzitter Erica Terpstra (VVD) sprak lovende woorden: "Tot nu toe heb ik U al drie maal mogen verwelkomen en steeds met buitengewoon goede rapporten en sterke argumenten". Het rapport heeft zijn uitwerking niet gemist. De kamer stemt niet in met de kapitaalvernietiging. En het is niet uit te leggen dat Oss, een stad met bijna 80.000 inwoners als eerste stad in Nederland geen ziekenhuis meer zou hebben.

Tijdens het debat kwam de minister mede onder druk van het talrijke publiek steeds meer onder vuur te liggen. Totdat Hoogervorst tenslotte kapituleerde: "Ik teken niks meer." De directie erkende na het debat haar nederlaag. Het CDA uit Oss dat voor sloop van Anna is, speelt bij dit alles een zeer kwalijke rol. Het bedrijft politiek als een elftal dat beseft dat het de wedstrijd verloren heeft.

Keihard wordt op de man gespeeld en gezinspeeld op het aftreden van wethouder Henk van Gerven. Henk daarover: "Ik persoonlijk vind dat niet zo erg. Ik ontwijk die tackles wel. Wat ik onverantwoord vind is dat het CDA daarmee de belangen van Oss op het spel zet. Waar eenheid richting Den Haag geboden is om het ziekenhuis in Oss en Veghel te behouden, zaait het CDA tweedracht via ongefundeerde aantijgingen."

Dossier Ziekenhuis