Wethouders SP doen beroep op sociaal gezicht CDA

17 juli 2003

Wethouders SP doen beroep op sociaal gezicht CDA

De wethouders van de SP doen een beroep op het sociale gezicht van hun CDA-collega’s om de nieuwe Wet Werk en Bijstand drastisch aan te passen. Vandaag ontvangen alle wethouders en gemeenteraadsleden van het CDA een oproep van hun SP-collega’s. De SP-wethouders weten dat op gemeentelijk niveau veel CDA’ers grote moeite hebben met het wetsvoorstel dat per 1 januari moet ingaan.

Met hun actie willen de SP-wethouders bereiken dat binnen het CDA druk wordt uitgeoefend op de regering en de Tweede-Kamerfractie van de christen-democraten om de sociale kanten van de wet overeind te houden. Bovendien pleiten de SP’ers voor een latere invoerdatum, net als de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Het blijkt voor de softwareleverancier onmogelijk een deugdelijk programma te maken om de nieuwe wet uit te voeren.

De SP waarschuwt voor de gevolgen van de wet die bijstandgerechtigden nog verder in de financiële problemen brengt. De partij hoopt dat ook het CDA zijn sociale gezicht toont en de mogelijkheid om lokaal armoedebeleid te blijven voeren, overeind wil houden. In de nieuwe wet is dat niet meer mogelijk. De SP verzet zich ook tegen invoering van de sollicitatieplicht voor bijstandsmoeders met kinderen jonger dan vijf jaar. Bovendien ziet de SP er niets in om ouderen boven de 57.5 jaar weer te laten solliciteren.

Ook binnen de CDA-achterban bestaan forse bezwaren tegen deze plannen. De SP wijst er op dat op gemeentelijk niveau de opvattingen van het CDA en de SP over de zorgen van bijstandsgerechtigden verrassend vaak overeenkomen. Het wordt nu tijd om gezamenlijk iets met die zorgen te doen zeggen de SP-wethouders in hun brief.

Bekijk de brief aan de wethouders en gemeenteraadsleden van het CDA (PDF-bestand)