Peletontocht nieuw onderdeel bij SP-Skateloop

28 juli 2003

Peletontocht nieuw onderdeel bij SP-Skateloop

Zaterdag 13 september om 16.00 uur wordt in het Osse centrum het startschot gelost voor de SP-Skateloop, een halve marathon (21,1 km) voor lopers en skaters. Nieuw dit jaar is een peletontocht voor geoefende skaters over 45 km die ook de nieuwe Osse kernen Herpen en Ravenstein aan gaat doen. De Skateloop is een initiatief van de SP. Vier jaar geleden werd de wedstrijd/prestatietocht voor het eerst gehouden in het kader van Oss 600 en trok toen maar liefst 275 deelnemers.

De SP-Skateloop in 2002

De organisatoren van diverse hardloopevenementen in de gemeente Oss hebben hiervoor opnieuw de handen ineengeslagen. Zo verlenen AV-Oss’78 en de organisatoren van de 10 van Berghem, De Keienloop uit Megen , de Vunderkeloop uit Macharen en de Tribuneloop uit Oss hun medewerking.

Start en Finish van de 21,1 kilometer zijn voor de Groene Engel in de Kruisstraat. Na de start doen de deelnemers achtereenvolgens Berghem, Haren, Megen en Macharen aan om vervolgens op in Oss weer te finishen. Om de skaters te gerieven en vanwege werkzaamheden is het parkoers op enkele punten aangepast zodat er meer asfalt en minder klinkerwegen in zitten. Ten opzichte van vorig jaar is het parkoers op enkele punten gewijzigd ivm werkzaamheden. Het meest actuele parkoers staat op de website www.skateloop.nl . Deelnemers kunnen tot 10 minuten voor aanvang inschrijven bij start en finish. Naast de Groene Engel wordt een tent geplaatst waar iedereen zich om kan kleden en waar tassen in bewaring kunnen worden gegeven.

Alle deelnemers (lopers en skaters) die de 21,1 km. volbrengen ontvangen direct na afloop een fraaie herinnering en een gratis finishfoto met tijd. Daarnaast zijn er voor de lopers in 5 categorieën geldprijzen te verdienen en ontvangen zij een uitslagenlijst. De skaters ontvangen dit jaar voor het eerst ook een uitslagenlijst.

Alle skaters ontvangen een stempelkaart die in ieder dorp afgestempeld moet worden. Bij de stempel en verzorgingsposten worden de deelnemers ook muzikaal onthaald met muziek. In Berghem is dat bij het oude gemeentehuis, in Haren bij café Linders, in Megen bij Acropolis en in Macharen bij het Vunderke. De Groene Engel verleent haar medewerking en zorgt voor muziek en een groot terras. In Megen worden ten behoeve van de skaters kluunplaatsen gemaakt om de bekende Megense keien te ontlopen. De skaters zullen overigens 1 minuut voor de lopers starten zodat er voor beide groepen volop ruimte is. Om ongelukken te voorkomen zijn skaters verplicht om pols en kniebeschermers te dragen. Dit jaar zijn er ook helmen beschikbaar die men kan lenen. Hiervoor wordt een borgsom van 10 euro of een paspoort of rijbewijs gevraagd.

De peletontocht is een officiele tocht voor geoefende skaters en skeelers die ook de voormalige gemeente Ravenstein zal aandoen. De lengte is 45 km en de snelheid waarmee gereden gaat worden is 22 km per uur. De tocht staat onder auspicium van Nederlandse Skate Bond. Een helm is verplicht en en een bezemwagen met EHBO is aanwezig. De start van de tocht is om 16.00 uur net voor de start van de halve marathon.

Een groep van ruim 100 vrijwilligers zorgt er samen met de politie en motoren van De Torenrijders uit Megen voor dat het parkoers van de halve marathon grotendeels autovrij zal zijn. De1-5-10-15 en 20 kilometerpunten zijn onderweg aangegeven. De tijdslimiet is gesteld op 2 uur en 15 minuten. Een bezemwagen brengt deelnemers die af moeten haken weer terug naar Oss.

Inschrijven kan vanaf 14.30 uur bij De Groene Engel en kost 5 euro per persoon, deelnemers t/m 16 betalen slechts 2,50 euro. De peletonrijders die geen lid van de bond zijn betalen 7,50 euro ivm verzekering. Meer informatie is te verkrijgen bij Paul Peters, telefoon 0412-648511 of 010-2435554 of 06-53715535.

www.skateloop.nl
Dossier Sport