Vliegende start handtekeningenactie

19 januari 2001

Vliegende start handtekeningenactie

Afgelopen vrijdag is op het terrein van het Sint Anna ziekenhuis het startsein gegeven voor een grootscheepse handtekeningenactie. De reacties van de mensen zijn bijna zonder uitzondering positief. Ook een aantal personeelsleden tekenden spontaan. Van hen hoeft Anna niet uit Oss te verdwijnen.

Ook het verlies van 100 tot 120 bedden wanneer Anna uit Oss verdwijnt werd betreurd. Met de toenemende vergrijzing zouden wij deze in de toekomst wel eens hard nodig kunnen hebben, aldus één van hen.

Zaterdag werden handtekeningen verzameld op de Heuvel. Het liep storm. In de rij werd gewacht bij de tafel waar de handtekening kon worden gezet. Mensen bepakt met tassen stapten van de fiets om te tekenen. Een mevrouw van meer dan tachtig jaar bood spontaan aan de protestkaarten te verspreiden bij haar in de flat. Het is duidelijk, de verontwaardiging bij de mensen is groot. Enkele uitspraken van mensen:

"Anna? Die ken ik niet. Maar ik teken wel!"

"Bernhoven wordt straks Verrenhoven."

"Oss geen ziekenhuis, dat is toch te gek voor woorden."

In twee dagen tijd zijn al meer dan 2000 handtekeningen verzameld. Het comité spreekt van 'een vliegende start' van de handtekeningenactie. Inmiddels heeft de statenfractie van de SP aan het college van Gedeputeerde Staten in Noord-Brabant vragen gesteld over de mogelijke verdwijning van het St. Anna ziekenhuis.

Dossier Ziekenhuis