SP-Tweede Kamerlid Harry van Bommel in Oss

13 november 2013

SP-Tweede Kamerlid Harry van Bommel in Oss

Maandag 11 november was Harry van Bommel, woordvoerder van de SP in de Tweede Kamer voor Buitenlandse Zaken, op een openbare avond in Oss. Aanleiding om hem te vragen was de dreigende inval in Syrië door het westen twee maanden geleden. In de tussentijd kwamen er nog meer onderwerpen in het nieuws: gedoe met de Russen, het afluisterschandaal door de Amerikaanse Veiligheidsdienst, de militaire missie naar Mali: Het is druk op het wereldtoneel!

Harry van Bommel in het SP Kantoor Oss

Over het afluisteren was Harry duidelijk: Afluisteren gebeurde vroeger op allerlei plaatsen in de wereld, het gebeurt nu en het zal ook blijven gebeuren. Wat technisch mogelijk is, wordt toegepast. Dat proces kan door niemand gestopt worden. Veel belangen spelen mee: economische, politieke en militaire belangen. De Britse geheime dienst is ook zeer actief met afluisteren. Als je je informatie dus geheim wilt houden, deel dat dan niet met anderen via de telefoon of internet.

De SP heeft kritische vragen gesteld over de deelname van een Nederlandse militaire missie in Mali. Hoe voorkomt de regering deelname aan een langdurige en uitzichtloze strijd in onherbergzaam gebied? Deskundigen waarschuwen dat Nederland in een wespennest terechtkomt. Om te beginnen is er al een taalprobleem. Nederlandse militairen spreken over het algemeen geen Frans. Voor militairen zal onduidelijk zijn wie bondgenoot is en wie vijand. Daarnaast bestaat de kans dat strijders rustig afwachten in buurlanden, totdat de militairen vertrokken zijn. Op die manier komt er weinig terecht van een duurzame oplossing.

In Syrië gaat het vechten al helemaal niet meer om Syrië zelf. Verschillende omliggende landen hebben zich in de strijd gemengd: Saoedi-Arabië, Turkije en Qatar. Het lijkt erop dat bestaande conflicten in het Midden Oosten uitgevochten worden in Syrië. Om het in Syrië weer rustig te krijgen zou iedereen met elkaar om de tafel moeten gaan zitten en onderhandelen. Geen enkele partij mag worden uitgesloten. Immers de buitengesloten partij zou weer redenen hebben om de strijd voort te zetten.

Het is natuurlijk nu een goed teken dat Amerika en Rusland aan de onderhandelingstafel zitten. Vrede is nog ver. Het zou al heel wat zijn als er een staakt-het-vuren bereikt kan worden.

Vervolgens kwamen nog de positie van China, de afkalvende rol van Amerika en de problemen binnen Europa aan bod. Het was een interessante avond. Er vonden steeds levendige discussies plaats. Helaas waren tegen de klok van 22.00 uur nog niet alle wereldproblemen opgelost......