De eerste daadwerkelijke barsten in de zorg

23 januari 2013

De eerste daadwerkelijke barsten in de zorg

Helaas is het zover. Senioren en mensen die intensieve zorg nodig hebben, gaan de bezuinigingen aan den lijve ondervinden. Als je ingeschreven stond voor een mooi plekje in een bejaardenhuis of verzorgingshuis in het dorp waar je heel je leven gewoond hebt, is je kans nu voorbij. In de kernen Lith en Megen trekt BrabantZorg de stekker uit de nieuwbouw en verbouwingsplannen.

Ongeacht de vraag van deze mensen laten BrabantZorg en BrabantWonen zich leiden door de plannen, ( let wel: plannen) van de regering. BrabantZorg en BrabantWonen trekken al conclusies uit de plannen, voordat het beleid voor mensen die zorg nodig hebben zorgvuldig is uitgewerkt. In hun verhaal draait het enkel om zaken die alleen maar te maken hebben met financiën.

Heeft BrabantZorg ook alternatieve plannen gemaakt wat er moet gebeuren met mensen die op zorg zijn aangewezen? Ik neem aan dat BrabantZorg en BrabantWonen zich verplicht gaan voelen om iedereen die het nodig heeft in onze regio goede zorg en huisvesting aan te bieden. Of gaat het zo worden dat we in vervolg deze advertenties gaan zien?

"Ik ben 67 jaar, heb mijn heup gebroken, moet herstellen, mijn kinderen wonen in Almelo en in Goes. Wie kan voor mij boodschappen doen, mijn huis poetsen, koken? Er is onvoldoende opvang voor mij in een verzorgingshuis."

BrabantZorg geeft zelf aan dat het ook nog niet duidelijk is hoe het in de andere 32 locaties gaat lopen. Inderdaad een regelrechte aanslag op de leefbaarheid in de kernen.

Het is een ernstige zaak dat men zonder enig overleg een beslissing neemt met verstrekkende gevolgen voor de kwetsbaren in onze samenleving. Wetende dat de topmensen van deze organisaties salarissen verdienen die ver boven de Balkenendenorm liggen. Mogen we dan geen fatsoenlijke alternatieveoplossingen verwachten? Nee, op een bijeenkomst worden cliënten en personeel geconfronteerd met een beslissing waarover niet meer meegedacht kan worden.

BrabantZorg zou moeten staan voor goed sociaal beleid in de regio Oss. Een beleid waarin oog is voor de zwakkeren in onze samenleving. Dat er bezuinigd moet worden, dat weten we, maar het gaat om de manier waarop je dit doet.

We hebben toch nog een zorgplicht. Deze regering wil het woord zorgplicht gaan vervangen door het begrip compensatiebeginsel. Is dit hier een voorbeeld van? Compenseren van zorg? Hoe dan? Met thuiszorg? Dezelfde regering die deze plannen verzint, gaat 75% van de thuiszorg wegbezuinigen.

Beleid van bovenaf zonder compassie met zorg. Waar blijft het motto: "zorg voor elkaar"? Waar blijft het sociaal bewogen meedenken van het kabinet Rutte-2? Het wachten is op Diederik Samson die voor de verkiezingen, met de PvdA, de zwakkeren in de samenleving zou steunen? Maar dat nu, samen in een kabinet met de VVD, lijkt te zijn vergeten. Als dit een voorbode is voor de ontwikkelingen in de zorg die ons te wachten staan, vrees ik het ergste.

Oss overvallen door besluit BrabantZorg
reacties op het besluit via D-tv