HISTORIE SP AFDELING OSS

2002-2006

Na het isolement van 2000-2002 zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. In Oss worden die later gehouden in verband met het de vrijwillige samenvoeging van Ravenstein met Oss. Het Fortuyn-effect was inmiddels weggeëbd en de verhoudingen weer hersteld.

De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen op woensdag 20 november geven opnieuw winst voor de SP. 9 maal op rij is er winst geboekt, nog nooit vertoond. Het isoleren van de SP door de overige partijen is hen niet in dank afgenomen en de initiators van die actie worden dan ook gestraft. Een zo grote fractie als de SP mág je niet aan de kant zetten, hoe moeilijk samenwerking ook mag worden. Namens de SP worden drie wethouders benoemd: Jules Iding, Henk van Gerven en Chris Ermers.

Osse SP'ers bij de No Claim Actie.Osse SP'ers bij de No Claim Actie.

De nieuwe fractie bestaat uit een groot aantal oude rotten, maar deze keer is ook aan vernieuwing gedacht. Op de vijfde plaats, met veel voorkeurstemmen werd Mahmut Erciyas de eerste allochtoon in de Osse fractie. Daarnaast haalt Lilian Marijnissen voldoende voorkeurstemmen om een zetel af te dwingen, wat ze echter naliet. Omdat ze nog maar 17 jaar was, zou ze pas later geïnstalleerd worden. Dat gebeurde op 11 september 2003.

In de periode tot 2006 wordt actie gevoerd voor behoud van zorg in Vita Nova, voor behoud van het ziekenhuis in Oss en tégen de Europese grondwet.