Voor Elkaar

VOOR ELKAAR

We geven om oudere en zieke Ossenaren en zoeken daarbij naar de menselijke maat, niet het verdienmodel. Daarom slopen we de marktwerking uit de thuiszorg. We nemen als gemeente de regie in eigen hand met één Gemeentelijke Thuiszorgorganisatie voor Hulp bij het huishouden, zodat geld voor thuiszorg ook echt naar thuiszorg gaat. De gemeente gaat zich met de Gemeentelijke Thuiszorgorganisatie ontfermen over hulp bij het huishouden. De eigen bijdragen worden afgeschaft. Daarmee verzekeren we cliënten van voldoende zorg en thuiszorgmedewerkers van een betrouwbare werkgever. Daarmee komt een einde aan de roof van thuiszorguren en de afbraak van thuiszorgbanen.

De zorg bundelt zijn krachten in sociale wijkteams, waarin onder andere de huisarts, de wijkverpleegkundige, thuiszorg, de GGZ en het maatschappelijk werk zitten. Deze teams hebben als taak de zorg in de wijk goed en op maat te regelen, zodat bijvoorbeeld mensen langer in hun eigen omgeving kunnen blijven wonen. Deze wijkteams kunnen indiceren voor de benodigde zorg.

EN HET KAN

Wat hebben we bereikt

Kinderen die iets bijzonders hebben gedaan voor elkaar komen in aanmerking voor een lintje. Het SP initiatief voor de kinderlintjes is 11 jaar geleden geboren en wordt breed gewaardeerd. Speeltuin Elckerlyc, een ander SP initiatief viert het komende jaar zijn 25-jarig bestaan.

De SP volgt de voorzieningen voor re-integratie op de arbeidsmarkt en voor langdurige zorg voor kwetsbare mensen op de voet. De afgelopen jaren schreven wij kritische rapporten over de Rotonde en Focus. Meer recent kwam een rapport uit over de zorginstelling ’t Zicht. Door onze kritische opstelling zijn de misstanden bij deze instellingen aangepakt.

Kwetsbare jongeren hebben extra aandacht nodig in het onderwijs. Daarom hebben wij samen met ouders en (ex)leerlingen van Den Bongerd actie gevoerd tegen de voorgenomen sluiting van deze school.

In de gemeenteraad zijn SP voorstellen aangenomen voor verbetering van de positie van mantelzorgers, ondersteuning van Q-koorts patiënten, crisisopvang van eenoudergezinnen, opvang van dak- en thuislozen en vluchtelingen. Ook was er steun voor onze voorstellen voor de verlaging van de eigen bijdrage in de Wmo, terugdringen van de wachtlijsten in de jeugdzorg, en het instellen van een blijverslening waarmee ouderen langer in hun eigen huis kunnen blijven.

In heel Nederland voert de SP actie voor een Nationaal ZorgFonds zonder zorgverzekeraars en zonder eigen risico en met een breed basispakket met daarin ook tandzorg en fysiotherapie. Daar gaan we de komende jaren natuurlijk mee door.

Wat gaan we doen

De komende jaren kunnen we nog meer doen voor elkaar.

We letten erop dat hulpmiddelen voor Ossenaren met een beperking toegankelijk blijven. We schaffen de eigen bijdragen voor de Wmo af. We garanderen het recht op zorg. We voeren een gemeentelijk basispakket in voor thuiszorg, dagbesteding en ondersteuning voor mantelzorg (respijtzorg). We bieden de Osse man­telzorgers extra ondersteuning. We zijn zuinig op onze vrijwilligers en overvragen hen niet. Wmo gelden worden geoormerkt. Geld bedoeld voor de Wmo moet worden uitgegeven aan de Wmo.

We trekken extra geld uit voor onze mantelzorgers. We brengen in kaart hoeveel mantelzorgers er zijn en wie dat zijn. Wij gaan zorgen voor ondersteuning om overbelasting te voorkomen en springen in wanneer zij toch overbelast raken. Vrijwilligers en mantelzorgers worden niet ingezet ter vervanging van zorgprofessionals.

Oss verhoogt het aantal plekken voor de opvang van kwetsbare groepen in het Verdihuis. Voor gezinnen die dak- of thuisloos dreigen te raken komt een speciale noodaanpak om uitzetting te voorkomen.

Bij nieuwbouw en renovaties zijn levensloopbestendigheid en duurzaamheid vaste uitgangspunten. Die worden vastgelegd in gemeentelijke regelgeving en samenwerkingsafspraken.

Oss houdt zich aan de internationale verdragen waarin is vastgelegd dat vluchtelingen recht hebben op bescherming en een bestaan als volwaardige burgers in hun nieuwe land. We ondersteunen erkende vluchtelingen bij het vinden van werk op niveau, zodat hun kennis en kunde ten goede komen aan de samenleving. De gemeente loopt hierin als werkgever voorop.

Geld dat voor jeugdzorg gereserveerd is, moet ook daadwerkelijk aan jeugdzorg besteed worden. Kinderen en jongeren in de knel moeten direct kunnen beschikken over goede professionele zorg als zij die nodig hebben. De beoordeling daarvan ligt bij hulpverleners, in samenspraak met de jongere en de ouders. We besparen kosten op bureaucratie door zoveel mogelijk met wijkteams te werken die zorg op maat over de gezinnen in de wijk kunnen verdelen. Ook als ze 18 worden hebben jeugdzorgjongeren recht op goede hulp en begeleiding. Wij voorkomen dat jongeren als ze 18 zijn in een zwart gat terecht komen.

Jongeren in de jeugdzorg en hun ouders kunnen bij een onafhankelijke vertrouwenspersoon terecht. Cliëntorganisaties krijgen goede ondersteuning door de gemeente en worden op tijd betrokken bij de ontwikkelingen. Marktwerking in de jeugdzorg wijzen we af. Jeugdzorg wordt niet openbaar aanbesteed. Bij de inzet van particulieren is meer toezicht op de kwaliteit noodzakelijk.