Voor Elkaar

Financiën en bedrijfsvoering

Afvalverwerking

Groter maakt niet beter en goedkoper. De afvalinzameling blijft daarom in handen van de gemeente. De milieustraat blijft haar gratis tarieven houden en daarmee toegankelijk voor iedereen.

Budget Wmo en sociaal beleid

Geld voor de Wmo en sociaal beleid moet worden geoormerkt. Geld voor Wmo en sociaal beleid moet naar Wmo en sociaal beleid.

Flexwerk

Flexwerkers worden tijdelijk ingezet bij werkpieken en bij ziekte van werknemers. Steeds vaker worden flexwerkers ingezet voor structureel werk. Dat gaat ten koste van de kwaliteit van de baan en van het werk. De gemeente zet geen flexwerkers in voor structureel werk en investeert in de ontwikkeling van haar eigen medewerkers.

Gemeentelijke aanbesteding

Als de gemeente een taak of opdracht wettelijk niet hoeft aan te besteden, moet zij dat ook niet doen. Zo besparen we op aanbestedingskosten. De gemeente gaat alleen in zee met bedrijven en organisaties die zich gedragen als goede werkgever en personeel voldoende zekerheid en salaris bieden. Kleine ondernemers en sociale firma’s moeten meer kans maken op gemeentelijke opdrachten. Het uitvoeren van taken in eigen beheer wordt gestimuleerd.

Lastenontwikkeling gemeente

We streven naar een lastendruk tot het landelijk gemiddelde. Door een betere organisatie en bedrijfsvoering streven we naar een bovengemiddeld voorzieningenniveau in Oss waarbij er kansen zijn voor iedereen. Niet de financiële afwegingen horen leidend te zijn maar de maatschappelijke behoefte.