Voor Elkaar

ER IS GENOEG VOOR IEDEREEN

Wij constateren dat mensen met een laag inkomen en een lagere opleiding het moeilijker hebben in de huidige kennismaatschappij dan hoger opgeleide mensen met een hoog inkomen. En het is niet eerlijk dat de plek waar je wieg staat van invloed is op het aantal jaren dat je in goede gezondheid leeft of het aantal jaren dat je leeft. Zo leven in Nederland mensen met een lage opleiding en een laag inkomen gemiddeld ruim 5 jaar korter dan mensen met een hoge opleiding. En zij leven zelfs 14 jaar minder lang in goed ervaren gezondheid. Die ongelijke samenleving is ongezond. De SP vindt dat de overheid moet zorgen voor eerlijke kansen voor iedereen omdat niemand anders dat doet. Ook in Oss strijden we daarom voor gelijkwaardigheid en solidariteit om de kloof te dichten tussen de kleine portemonnee en het grote vermogen, tussen laagopgeleid en hoogopgeleid, tussen kansarm en kansrijk.

We maken armoede bespreekbaar zodat er beter en efficiënter hulp geboden kan worden. We verruimen de groep mensen die recht heeft op minimavoorzieningen van de gemeente. Daarmee zijn de kleinere inkomens en werkende minima die nu tussen wal en schip vallen ook verzekerd van bijvoorbeeld een gratis aanvullende ziektekostenverzekering zonder eigen risico. En zijn hun kinderen verzekerd van gratis sporten en cultuurlessen.

Wat hebben we bereikt

De afgelopen jaren heeft de SP zich volop ingezet voor een fatsoenlijk inkomen en voor behoud van werk, zowel onder de mensen als in de gemeenteraad. We hebben de thuiszorg medewerkers van Pantein ondersteund toen hun organisatie failliet ging. Ondersteuning was er ook voor politie en ambulance medewerkers die actie voerden om de hoge werkdruk te verminderen. Unox wordt overgenomen door Zwanenberg en zoals dat gaat wordt de rekening betaald door het personeel. De SP heeft met hand- en spandiensten de staking van het Unox personeel gesteund. De mensen van Unox kunnen trots zijn op het resultaat.

In de gemeenteraad zijn voorstellen van de SP aangenomen voor een beter armoedebeleid zoals de verhoging van de norm voor bijstandsvoorzieningen van 110% naar 120% van het sociale minimum. Het jeugdloon voor gemeentelijke instellingen is afgeschaft en vervangen door regulier loon. In januari 2018 wordt op initiatief van de SP in het Verdihuis gestart met de speciale opvang van alleenstaande moeders met jonge kinderen en van dak- en thuislozen.

Wat gaan we doen

Natuurlijk zijn we er nog niet. Daarom gaan we ons inzetten voor betere voorzieningen. Er is genoeg voor iedereen.

Bijstandsgerechtigden en andere werklozen dienen zo veel mogelijk ondersteund te worden om weer aan het werk te komen. De praktijk van werken met behoud van uitkering bannen we uit. De gemeente moet zich sterk maken voor meer banen, jongeren helpen bij het vinden van een opleiding of werk en lokale ondernemers steunen. Werk dient ook te lonen. Mensen hebben recht op een fatsoenlijk salaris. We creëren als gemeente extra banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. En ondersteunen ondernemers die hier een goede bijdrage aan leveren.

Kwetsbare jongeren verdienen een steun in de rug. We pakken schooluitval beter aan en bestrijden jeugdwerkloosheid. En we regelen extra ondersteuning voor jongeren die opgroeien in minimagezinnen.

We breiden het recht op minimavoorzieningen uit naar 130% van het sociaal minimum. Er komt ook aandacht voor jongeren die net boven de 18 zijn en thuis wonen in een gezin met een laag inkomen. We investeren in het verbeteren en uitbreiden van de schuldhulpverlening om te voorkomen dat mensen met schulden in de vernieling raken. Werkloze jongeren worden intensief begeleid naar school of naar werk. Bijstandsgerechtigden worden met respect behandeld.