SP doet oproep om huisartsenpost open te houden

25 januari 2023

SP doet oproep om huisartsenpost open te houden

Foto: SP

In een laatste poging om de huisartsenpost Oss open te houden heeft SP-raadslid Marie-Therese een brief geschreven aan de regionale zorgketen ROAZ en toezichthouder NZA om zich in te zetten voor het behoud aan de post. Onderstaande brief roept beide instanties op om in gesprek met de huisartsen en de belangen van de inwoners van Oss zwaar te laten wegen.

Geacht bestuur, geachte directie,

Namens veel verontruste Ossenaren richt ik mij tot u met een dringende oproep. Oss is een groeigemeente met bijna 100.000 inwoners, een stad met ruim 60.000 inwoners en 23 kernen in het Maasland. Voor de nabije toekomst zijn er plannen en initiatieven voor de bouw van zo’n 8000 nieuwe woningen.

Met de huisartsen in Oss zijn we diverse keren in gesprek geweest over de druk op de zorg en het tekort aan huisartsen. Het aanbod van nieuwe huisartsen staat in heel Nederland onder druk, ook in Oss.

De druk op de huisartsenzorg in Oss is een belangrijke reden voor de huisartsen in Oss om de huisartsenpost Oss te willen sluiten. Nu is de post alleen nog open in de weekenden. Volledige sluiting van de post is echter de zoveelste verslechtering in het zorgaanbod in Oss. Onder druk van de zorgverzekeraars is het ziekenhuis verhuisd naar Uden. Wat overbleef is een beperkte polikliniek en een huisartsenpost. Het onbegrip en de verontwaardiging waren dan ook groot toen deze week het bericht kwam dat nu de huisartsenpost gaat sluiten. Voor een grote meerderheid van de Osse bevolking is het vertrek van de huisartsenpost een zeer groot gemis. De SP ontvangt veel berichten van boze en verontruste inwoners. Uden is voor mensen zonder auto in de avonduren en in de weekenden moeilijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Er zijn nog steeds veel mensen in Oss die geen auto hebben en voor vervoer op anderen of het openbaar vervoer zijn aangewezen. Met name geldt dit voor de groeiende groep senioren. Niet voor niets ontvangen we veel reacties van deze groep mensen. Ook ouderen met een auto durven met een zieke partner in de avond niet de snelweg op om naar Uden te gaan. Eén van de vele reacties die ik ontving heb ik toegevoegd aan deze brief. De naam en contactgegevens zijn bij bekend.

Natuurlijk heeft iedereen in Oss begrip voor de druk op de zorg, iedereen is zich bewust van een huisartsentekort. Toch vragen Ossenaren zich af of er echt geen andere oplossingen zijn. Denk bijvoorbeeld aan Hengelo waar pas besloten is de huisartsenpost open te houden.
Hoewel voor een huisartsenpraktijk artsen in vast dienstverband de voorkeur verdienen, is er in Oss een pool van waarnemende huisartsen beschikbaar. Daarnaast weten we dat er volgend jaar een huisartsenpraktijk in Oss bij komt. Als gemeente werken we hard om het huisvestingsprobleem voor de huisartsen aan te pakken. Daarmee creëren we veranderende omstandigheden en nieuwe kansen om een levensvatbare huisartsenpost in Oss in stand te houden.
Wij doen een dringend beroep op u om in gesprek te gaan met de huisartsen en de huisartsenpost om sluiting van de huidige post te voorkomen en te gaan voor een duurzame oplossing. Uitgaande ook van het principe dat een huisartsenpost gevestigd moet zijn dichtbij waar de bevolkingsconcentratie het grootst is. Op onze steun daarbij kunt u rekenen.

Met vriendelijke groet,
Marie-Therese Janssen