Leo Steenbakkers neemt afscheid van Zout

2 maart 2015

Leo Steenbakkers neemt afscheid van Zout

Leo Steenbakkers neemt zondag, na 15 jaar afscheid van Zout. Leo is een van de oprichters en inspirators van Zout en presenteert zondag voor de 153 ste keer het spraakmakende politieke programma. Dat gaat gebeuren met bijzondere gasten.

Alexander Pechthold de fractieleider van D66 in de Tweede Kamer wordt geïnterviewd over de groeiende aanhang van D66 nu de VVD als liberale regeringspartij moet inleveren.

Wat wordt de koers in de Tweede en Eerste Kamer als D66 de voorspelde verkiezingswinst gaat verzilveren? Kan zij die winst ook vasthouden bij een toenemend Euroscepticisme dat zich in de samenleving aftekent?

Historicus/Volkskrant journalist Peter Giesen gaat in gesprek met historicus/professor James Kennedy over de participatiesamenleving. Nu door de economische crisis ook de neoliberale samenleving tegen haar grenzen aan loopt is het de vraag hoe nu verder?

Giesen pleit voor enige relativering van het particuliere initiatief en versterking van het collectief. Kennedy spiegelt aan de ontwikkelingen aan de Amerikaanse samenleving.

Kunstenaar en theatermaker Lucas de Man neemt ons mee in zijn avontuur van Romeo en Julia. Hij regisseert het gelijknamige toneelstuk van het Zuidelijk Toneel dat binnenkort in de Lievekamp wordt opgevoerd. Daarvoor gaat hij ook in Oss het gesprek aan met een groep van jonge mensen tussen de 20 en 35 over hun drijfveren, angsten en verwachtingen op het gebied van liefde carrière, status en vrienden.

In de Zoutquiz binden de graffitikunstenaars  Maurice Broekhoff en Jan-Henk van Ieperen de strijd met elkaar aan. Ze wijden het publiek ook in, in de techniek van de graffitikunst.

Onze muzikale gasten zijn Babs van Balveren en Zoutmuzikant van het eerste uur, Joop van Orsouw met zijn C-jays.

Het Zoutlied wordt gezongen door Willeke Berendsen onder gitaarbegeleiding van muziekdocent Leon Hoeks.

Zout vangt aan op zondagmiddag 8 maart om klokslag 16.00 uur in de Groene Engel aan de Kruisstraat in Oss.