PERSVERKLARING INZAKE BESCHULDIGING VAN RONSELING VAN STEMMEN

24 november 2014

PERSVERKLARING INZAKE BESCHULDIGING VAN RONSELING VAN STEMMEN

Het bestuur van de SP afdeling Oss heeft met verbijstering kennis genomen van de beschuldigende insinuaties die in de afgelopen dagen zijn geuit in de (sociale) media door de lokale VVD-prominenten Gé Wagemakers en Robert-Jan Steegman. Zonder enig bewijs en concrete vermelding van bronnen is door hen gesuggereerd dat er stemmen zijn geronseld bij de gemeenteraadsverkiezingen ten gunste van de SP. Daarbij is door de VVD-politici onder meer verwezen naar het veronderstelde hoge aantal volmachten, een aanname die inmiddels overigens is ontkracht door burgemeester Buijs.

De SP staat pal voor integere politiek en verwerpt een politieke stijl die op de vrouw speelt en gestoeld is op zwartmakerij. Met verbazing hebben wij vandaag dan ook kennis genomen van de persverklaring van het bestuur van de VVD Oss die bol staat van de understatements. De VVD spreekt daarin van 'commotie' die zij 'betreurt'. En dat de VVD zich 'nu niet' bezig houdt 'met signalen en vermoedens over misbruik van volmachten'. Een erkenning van het feit dat er zonder bewijs en bronvermelding een grove aantijging is gedaan die alleen met een onomwonden excuus kan worden gecorrigeerd, zou meer op zijn plaats zijn geweest.

Daarentegen waarderen wij de mail van VVD-lijsttrekker Wagemakers van vandaag aan onder meer Lilian Marijnissen en SP-fractievoorzitter Jan Zoll. Hierin erkent Wagemakers ronduit dat hij verkeerd heeft gehandeld, zijn eerdere uitlatingen elke feitelijke onderbouwing missen en biedt hij zijn excuses aan. Deze worden zowel door Lilian Marijnissen als de SP aanvaard.

Wij willen nogmaals onze dank uitspreken aan al die Ossenaren die afgelopen woensdag een stem op de SP hebben uitgebracht om de afbraak van de zorg zo veel mogelijk een halt toe te roepen/

Namens het bestuur van de SP afdeling Oss,

Mahmut Erciyas