Jan van Drie, de rode dominee

21 december 2010

Jan van Drie, de rode dominee

Jan van DrieAfgelopen weekend heeft Jan van Drie zijn 50 jarig ambtsjubileum gevierd. In de vele mooie woorden die over hem verteld werden konden we opmaken dat Jan al zolang hij dominee is op de bres staat voor mensen die uitgesloten dreigen te worden, of het nou door armoede, afkomst of een andere reden is. Het evangelie is voor hem niet alleen een kwestie van mooie woorden, maar vooral van aanpakken waar onrecht heerst.

Ook Jules Iding heeft Jan toegesproken, als locoburgemeester zei hij blij te zijn met een burger die zo actief betrokken is geraakt in Oss. Maar ook als SP’er in hart en nieren memoreerde hij dat Jan aan vele acties van de SP zijn steun heeft gegeven. Jan zette zich in voor het behoud van het ziekenhuis en het behoud van de solidariteit in Oss en de wereld. En stond afgelopen verkiezingen zelfs als lijstduwer voor de SP op de lijst van de gemeenteraad.

Het is mooi om te zien hoe twee mannen, Jan en Jules, met zo’n verschillende achtergrond tot dezelfde conclusie en bevlogenheid komen.

Wij van de SP feliciteren Jan en Corry, samen met hun kinderen van harte met deze geweldige mijlpaal. En wij hopen, samen met Jan, nog lang te
strijden voor het sociale gezicht van onze gemeente.