Brief aan college over voorgenomen verkoop golfbad

T.a.v. wethouder Boerboom

Oss, 11 september 2000

Geachte wethouder Boerboom,

De verontwaardiging onder de Ossenaren over de voorgenomen verkoop van het golfbad is groot. In goed een week tijd tekenden al 2000 mensen tegen de verkoop. Niet alleen de zwemmers, maar ook de bezoekers van de markt en het centrum waren vrijwel allemaal resoluut in hun oordeel. Het golfbad moet als gemeentelijk zwembad behouden blijven en de plannen voor de uitbreiding van berenbad, gezondheidshoek en glijbanen moeten gewoon uitgevoerd worden.

Jules IdingIk kan me niet voorstellen dat dit feit u als VDG wethouder koud laat. Wij hebben althans in de jaren dat we samenwerkten in het college van BenW ervaren dat de mening van de mensen ook voor uw partij zwaar weegt. We kunnen ons er iets bij voorstellen dat in de onderhandeling over het samenwerkingsprogramma van de nieuwe coalitie u de liberale privatiseringswind niet altijd heeft weten te keren. Maar we hebben nu te maken met de realiteit van vandaag.

Wij nemen aan dat u inmiddels het dossier van het golfbad goed heeft kunnen bestuderen. Na lezing moet u toch ook tot de conclusie zijn gekomen dat verkoop een heiloze strategie is, tenminste als u de belangen van de zwemmers vooropstelt. U heeft inmiddels toch ook wel in het rapport van de gemeente Wychen gelezen dat particuliere ondernemers niet in staat blijken de gemeentelijke exploitatie te overtreffen. Dat is mede te danken aan de deskundigheid die vanuit het Osse golfbad wordt ingezet. Wij moeten constateren dat het Osse golfbad haar zaken goed voor elkaar heeft en nemen aan dat u inmiddels na bestudering van het dossier tot dezelfde conclusie bent gekomen.

Waarom het privatiseringsonderzoek dan toch voortzetten? Bent u politiek gebonden aan de coalitie afspraak? Maar er bestaat toch ook zoiets als voortschrijdend inzicht. Bovendien lijkt het allerminst als een blijk van waardering overkomen bij het golfbadbestuur als u het privatiseringsonderzoek gewoon voortzet. Heeft u het dossier Helmond al gelezen, waar de gemeente na een geflipte privatisering het bad weer in eigen exploitatie moest nemen a raison van 7 miljoen gulden?

Vindt U het ook niet zonde dat de 200.000 gulden die in de voorbereiding van de uitbreidingsplannen van het golfbad zijn gestoken in het putje dreigen te gaan? Zoals bekend wilde het golfbad de uitbreiding dit najaar combineren met dringend noodzakelijk groot onderhoud. Het voordeel daarvan is dat de noodzakelijke sluitingsperiode van het bad dan zo kort mogelijk is. Kan dat groot onderhoud zomaar uitgesteld worden en is het gevolg dat er straks 2 sluitingsperioden noodzakelijk zijn?

De markt voor recreatiezwembaden raakt door concurrentie in de regio steeds meer gespannen. Door uitstel of afstel van de uitbreidingsplannen loopt u het risico dat het osse golfbad achterop raakt en een aanzienlijk deel van de regionale markt verliest. Het gevolg daarvan zal zijn meer subsidie of duurdere kaartjes bij een achterblijvend voorzieningenniveau.

Wij adviseren u het golfbad niet te beschouwen als een blok aan het been, maar als een waardevolle basisvoorziening waar heel veel mensen plezier aan beleven. De wereld ziet er dan heel anders uit.

Basisvoorzieningen kosten geld maar hebben ook veel nuttig maatschappelijk rendement. Bij een goede exploitatie, en daar is in Oss sprake van, is dat rendement optimaal.

Wij verzoeken u om nog eens heel goed te overwegen om de privatisering af te blazen. Daarvoor heeft u de Ossenaren en de feiten op uw hand.

Met vriendelijke groet,
namens de fractie van de SP

Jules Iding / Henk van Schijndel

Dossier Golfbad