250-meter zone veehouderijen afgeschaft

22 september 2015

250-meter zone veehouderijen afgeschaft

De coalitiepartijen VDG, CDA en VVD hebben besloten dat er geen afstand meer hoeft te zitten tussen agrarische bedrijven en woningen. Ondanks dat onderzoek heeft aangetoond dat er serieuze gezondheidsrisico’s bestaan bij de blootstelling aan stof van agrarische bedrijven.

Tot nog toe moest er een afstand van 250 meter zitten tussen de bedrijven en woningen om de gezondheidsrisico’s te verminderen. Het Osse college wil daar met de nieuwe “Structuurvisie Buitengebied Oss” vanaf en zet daarmee de gezondheid van de bewoners rond agrarische bedrijven op het spel.

De SP heeft daarom op donderdag 17 september 2015 tegen de nieuwe Structuurvisie Buitengebied Oss gestemd. Helaas is deze alsnog door de meerderheid van de Osse gemeenteraad aangenomen.

Ondanks dat er veel goede dingen in deze structuurvisie
staan, meent de SP dat er een belangrijk punt is weggelaten: de 250 meter zone rond intensieve veehouderijen die te dicht bij dorpen of groepjes huizen staan.

In 2011 heeft de GGD Nederland het advies gegeven aan gemeenten om binnen 250 meter van woningen geen intensieve veehouderij uit te laten breiden in verband met gezondheidsrisico's. Sterker nog,  ze adviseert om tot
een afstand van 1000 meter een extra gezondheidkundige risico beoordeling te laten uitvoeren. De GGD wijst gemeenten op het “voorzorgsprincipe”: het is de taak van de overheid om bij twijfel de burgers te beschermen tegen risico's. Op  dit moment lopen er nog verschillende onderzoeken om te bepalen of deze 250 meter zone ruim genoeg is, groter moet of wat kleiner kan worden. Vooralsnog is daar geen antwoord op.

Vanaf 2013 was deze zone in Lith effectief om uitbreiding te voorkomen. Behalve D66  hebben toen alle partijen met deze maatregel ingestemd. Inmiddels is D66 een groot voorstander van het volgen van het voorzorgsprincipe, maar helaas stemden CDA, VDG, VVD en BeterOss tegen ons voorstel alsnog deze maatregel op te nemen.

Vraag & antwoord:

De wethouder zegt dat de maatregel juridisch niet
houdbaar is, klopt dat?

De maatregel kan worden ingebracht naar aanleiding van het advies van GGD Nederland, deze mag niet in het bestemmingsplan, maar mag wel toegevoegd worden als beleidsmaatregel. De Raad van State heeft de maatregel,
naar aanleiding van protesten van de ZLTO, onder de loep genomen en deze niet afgekeurd.

Met welk argument laat Oss deze maatregel nu achterwege?

Het enige antwoord wat we daar op kregen was “het is geen wettelijk opgelegde maatregel” en “het is niet zeker of het wel 250 meter moet zijn”. Wij houden vast aan het voorzorgsprincipe om onze burgers te beschermen naar aanleiding van het GGD advies, het huidige Osse bestuur doet dat niet.

Volgens de wethouder is het niet bekend dat er risico's
zijn, waarom denken jullie dan van wel?

Het advies van GGD Nederland komt niet uit de lucht vallen: er loopt in binnen- en buitenland al jaren onderzoek naar bekende en onbekende risico's en deze puzzel wordt steeds completer. Het voornaamste waar nu nog onderzoek naar gedaan wordt, is of vast te stellen is wat nu daadwerkelijk een afstand is waarbij het “veilig” kan worden verklaard.

Mogen bedrijven dan niet uitbreiden van de SP?

Het aantal boerenbedrijven daalt al jaren, ook in de komende jaren komt er in het “primair agrarisch gebied” voldoende ruimte vrij waar bedrijven naar hartenlust kunnen uitbreiden. Er is geen enkele reden om pal naast woningen risicovolle bedrijven te beginnen of uit te laten breiden. Zware industrie zet je ook niet in een woonwijk neer.

Volgens de wethouder kan in het bestemmingsplan, op een later moment dus, dit nog wel worden ingebracht, klopt dat?

Nee, dat klopt juist niet. Als je zoiets in een bestemmingsplan wilt zetten, zul je met een wetenschappelijke onderbouwing moeten komen dat 250 meter veilig (genoeg) is. Dat is op dit moment nog in
onderzoek, vandaar ook dat de GGD Nederland aandringt op het volgen van het voorzorgsprincipe.

In het prorgramma "Focus" van D-tv legt SP commissielid Adrie Geerts het nog eens uit. Klik hier voor de uitzending.