René Bastiaansen in politiek cafe Zout

9 september 2014

René Bastiaansen in politiek cafe Zout

Aanstaande zondag is René Bastiaanse de hoofdgast in politiek cafe Zout. René is directeur van het Brabants Historisch Informatie Centrum maar vooral bekend als verhalenverteller over het leven en erfgoed van Brabant. Velen kennen hem van de voormalige OmroepBrabant serie De Wandeling. Het publiek zat wekelijks aan de buis gekluisterd als René Bastiaanse zijn wandelschoenen aantrok om het cultuurhistorisch erfgoed te bespreken.

In de kwestie staat de PVV centraal. Wat is het voor een partij, links, rechts of nadert het ’t racisme? VVD Eerste Kamerlid Sybe Schaap schreef er een boek over en De Amsterdamse SP wethouder Arjan Vliegenthart deed er onderzoek naar.

Ossenaar Mahmut Erciyas ging op zoek naar zijn roots en schreef er een boek over met als titel: “Ver van huis en haard. Een geschiedenis van de Turkse en Spaanse gastarbeiders in Oss in de jaren zestig en zeventig.” Zout interviewt hem.

In oktober gaat het toneelstuk De Hormoonfabriek in de Groene Engel in première. Het is gebaseerd op de gelijknamige roman van Sakia Goldschmidt. In de Zoutquiz binden regisseur Marieke Moors en Mark Megens van stichting Uit ’t Bosch de strijd aan over hun kennis van de romanschrijfster, hormonen en Organon.

Ook onze columnisten Jan Ulijn en Theo van Duren zijn weer van de partij.

Jan Ulijn gaat zijn publiek weer verrassen met een verhaal over het Oss van weleer. Benieuwd waar Directeur Theo van Duren van het Wereld Natuurbestrijdings Fonds mee op de proppen komt.

Bjorn van der Doelen tekent voor de muziek. Eerder werd hij als voetbalheld al geïnterviewd in Zout. Nu treedt hij op als singer-songwriter.

Het Zout slotlied wordt gezongen door Willeke Berendsen onder gitaarbegeleiding van muziekdocent Leon Hoeks.

Zout wordt gehouden in de grote zaal van cultuurpodium de Groene Engel aan de Kruisstraat in Oss en start klokslag 16.00 uur.