Fotografie en muziek bij Het Vierde Beeld

21 augustus 2014

Fotografie en muziek bij Het Vierde Beeld

Woensdagavond 27 augustus wordt het plein bij de Grote Kerk in Oss omgetoverd in een sfeervol openluchttheater met 500 stoelen. Voor de 16 keer, wordt op initiatief van de osse SP, Het Vierde Beeld gehouden. Het thema dit jaar is fotografie maar er is daarnaast ook muziek.

Het wordt beslist geen saai avondje dia's kijken. Het is een gevarieerd programma met veel snelheid en tijdens het programma treed de osse zangers Babs van Balveren samen met de band de C-Jays op. Eerder dit jaar gaf van Balveren nog een succesvol en uitverkocht concert in de openlucht in

Oss. De Ravensteiner Theo Audenaerd, zelf fotograaf en fotoredacteur bij de Volkskrant, presenteert de avond maar laat ook wat van zijn eigen werk zien en van andere talentvolle Ravensteinse fotografen. Ossenaar Ruud Rogier, fotograaf van o.a. het Brabants Dagblad, laat beelden zien van osse persfotografen uit het verleden en het heden. Ook komt er een selectie van de prachtige natuurfoto's van Ruud Rogier voorbij en Rogier gaat in de slag met het publiek.

De osse fotoclub Focoss presenteer op een aantal grote doeken het werk van hun leden en columnist Theo van Duren geeft zijn humoristische kijk op het maken van foto's.

Van buiten Oss komt o.a. Frank Schallmaier naar Oss, in het dagelijks leven fotoredacteur bij de Volkskrant maar vooral fotogek. Schallmaier maakt van foto's kunstwerken die in verschillende grote musea te zien zijn geweest. Martijn Kleppe van de Erasmus Universiteit in Rotterdam laat o.a. voorbeelden zien van persfoto's die zijn uitgegroeid tot een icoon.

Tijdens Het Vierde Beeld wordt ook de beste vakantiefoto van 2014 gekozen. Inwoners van Oss hebben hiervoor de laatste tijd foto's ingestuurd. Die foto's zullen 27 augustus ook te zien zijn. Hetzelfde geld voor de leukste selfies.

Op het plein wordt een podium gebouwd waarin de kerk en de beeldengroep het decor vormen. Het Vierde Beeld gaat om 20.30 uur van start en is gratis te bezoeken. In de pauze kunnen de bezoekers een vrije bijdrage in de collectezak doen. Op het plein kan iedereen ook een drankje kopen.