BrabantWonen erkent fouten en stelt beleid bij

19 maart 2014

BrabantWonen erkent fouten en stelt beleid bij

BrabantWonen gaat het huurbeleid verbeteren. Jarenlang hielp SP-lid Jo van Dijk huurders van BrabantWonen die in de problemen waren gekomen. Diverse keren kwam er zelfs de rechter aan te pas. Meestal werden de problemen
individueel opgelost. Echter de oorzaak van de problemen bleef bestaan: Het huurbeleid deugde niet. Op het moment dat de SP een
openbare aanklacht wilde indienen, werd er een gesprek geregeld.

BrabantWonen erkende dat er veel fout is gelopen en heeft op vele punten de SP in het gelijk gesteld. Er zijn huurders die geld terug krijgen doordat zij onterecht geld hebben betaald voor groen- en parkeervoorzieningen. De SP brengt de huurders op de hoogte door een flyer. Onze leden hebben die huis-aan-huis onder de huurders verspreid. Deze inhoud van deze flyer kunt u hieronder lezen.

BRABANTWONEN GEEFT FOUTEN IN VERLEDEN TOE

“Huurders krijgen vaak onterecht een gepeperde rekening bij het verlaten van de woning”

SP stelt eisen aan BrabantWonen.

Onlangs heeft er een gesprek plaats gevonden tussen BrabantWonen en twee
vertegenwoordigers van de SP, Jan van de Doelen en Jo van Dijk. In dat gesprek heeft BrabantWonen een aantal toezeggingen gedaan over zaken die in het verleden keer op keer fout zijn gegaan.
BrabantWonen belooft nu verbetering.

In deze flyer zetten we de zaken voor u op een rijtje.

Verhuisbeleid wordt aangepast.

Huurders krijgen bij het verlaten van de woning vaak onterecht een gepeperde rekening. Dat kan oplopen tot vele duizenden euro’s. Het nieuwe beleid is dat
opzichters bekijken, wanneer de huurder de woning verlaat, of er voorzieningen zijn aangebracht. Wettelijk is bepaald dat zelf
aangebrachte voorzieningen die de waarde van de woning niet omlaagbrengen, niet door de huurder hoeven te worden verwijderd.

BrabantWonen komt eind april met een aparte krant waarin dit vernieuwde ZAV-beleid (Zelf Aangebrachte Voorzieningen) en mutatiebeleid aan de huurders wordt uitgelegd. Hopelijk behoren die onterechte hoge rekeningen dan tot het verleden! BrabantWonen erkent dat zij een onderhoudsverplichting heeft voor  veranderingen die vorige huurders hebben aangebracht.

Ook huurders die in het verleden zijn benadeeld, kunnen zich alsnog melden en worden individueel beoordeeld. Per geval zal worden bekeken of de huurder wellicht ten onrechte hoge kosten heeft moeten betalen en dus recht heeft op teruggave.

Aantal huurders krijgt geld terug.

BrabantWonen inde bij huurders van appartementencomplexen gelden voor
groenonderhoud en parkeerplaatsen.

Er mogen alleen kosten in rekening
worden gebracht, als deze voorzieningen uitsluitend voor de huurders toegankelijk zijn. Bij diverse appartementencomplexen is dus voor groenonderhoud en parkeren ten onrechte geld geïnd. De bewoners van deze appartementencomplexen krijgen dit geld terug over een periode van 5 jaar.

Premie glasfonds verlaagd.

Tot nu toe heeft BrabantWonen de huurders verplicht lid te worden van het glasfonds.
Dat mag niet volgens de wet. Huurders
hebben voortaan de vrije keuze om er lid van te worden. Daarbij is de premie verlaagd naar € 1,00 per maand. Uitgezocht wordt nog of er een meerjaren-verantwoording wordt afgelegd. De SP wil graag een inkomsten en uitgaven berekening inzien van het glasfonds. Dit moet wel volgens de wet.

Servicefonds niet langer verplicht.

Ook werden huurders tegen de wet in verplicht mee te doen aan het Servicefonds.
Deelname is ook bij dit fonds voortaan een vrije keuze. Onze eis, dat BrabantWonen de huurders het geld teruggeeft die geen lid meer willen zijn en altijd zelf hun klusjes hebben opgeknapt, wordt in beraad genomen.

Huurderving niet langer doorberekend.

De huurinkomsten die BrabantWonen miste doordat woningen in een complex leeg stonden, werden bij de overige huurders in rekening gebracht. Tot 2013 was dit
wettelijk toegestaan. Vanaf 2013 is dit bij de wet verboden. Vanaf heden zal BrabantWonen deze kosten niet meer doorberekenen.

SP gaat nog verder.

De eerste positieve resultaten heeft de SP voor de huurders binnen kunnen halen. Over een aantal andere zaken zijn we met BrabantWonen nog in overleg. Zo zijn we nog in overleg over de receptiekosten bij de Ministershof, over de kosten van  raambewassing en over WKO-installaties (Warmte Koude Opslag). We houden u op de hoogte. Wanneer u zelf vragen heeft over
bovengaande zaken, kunt u uiteraard zelf contact opnemen met BrabantWonen. Lukt het u niet om tot een oplossing te komen, dan kunt u contact opnemen met de SP.